בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
דף הבית   |   על בשער   |   פעילויות בשער   |   ספר אורחים   |   צור קשר      רשימת תפוצה
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     אסטרופיזיקה
     אפיגנטיקה
     ארכיאולוגיה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     השכלה גבוהה
     חינוך
     כימיה
     מדעי המוח
     מדעי כדור הארץ
     מנהל עסקים
     פרקינסון
     קרימינולוגיה
     קרקע ומים
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 > בשער האזרחות
 
 
 > הרצאות מומחים ברשת
 
 
 > רשימת תפוצה
 
 > חתום בספר האורחים
 
 > כניסה לשואלים רשומים
 
 
 > English
 
שאלה מספר 10434 - חשיבותת העמדת כלי מים במרחק בניסוי הבודק שיעור פו"ס תאריך: 10/04/2020
תחומי דעת:  ביולוגיה  
שלום ותודה על התייחסותכם, באחד הניסויים שערכנו בשיעור מעבדת ביולוגיה בדקנו את שיעור הפוטוסינתזה כתלות בהנבטה שונה של זרעי חיטה. התבקשנו לשים מקור אור של מנורה במרחק של 20 סמ מההמבחנות איתן ערכנו את הניסוי (תמיסת NaHCO3 עם עלים שהונבטו בדרך שונה, בסוף המבחנה יש פקק עם מחט ופיפטה- בדקנו את המשתנה הבלתי תלוי על ידי מדידת המרחקים בין השנתות במהלך הניסוי) ובין המנורה ומבחנות הניסוי התבקשנו להעמיד כוס כמית מלאה במים. חשוב לציין כי מבחנות הניסוי היו בכוס כימית ריקה והופרדו מהמנורה על ידי כוס המים. כמו כן, התבקשנו למדוד את טמפרטורת המים בתחילת הניסוי ובסוף הניסוי. מה חשיבות כוס מים זו? תודה רבה, נועה
תשובה מאת: פרופ' ניר אוהד
   

לשאלה זו נערך דיון בין המומחה לבין השואלת.

 

מצ"ב הדיון

תשובת המומחה:
שלום נועה

תודה על שאלתך

אני מציע כי נענה יחדיו על שאלתך בשלבים

1- ראשית נסי להגדיר  מה היתה היפותזת המחקר שהובילה לניסוי שביצעת, כלמור מה היא הנחת העבודה המדעית ברמה התאורטית.

 2- לאחר שהגדרת את  ההיפותזה  תכננתם ניסוי לבחון אותה . מה היתה מטרת הניסוי שהעמדתם?

3- מה הם המשתנה התלוי והבלתי תלוי בניסוי זה.

4-  באופן כללי וללא קשר לניסוי שהעמדתם , מה לדעתך הינו התפקיד של  העמדת  ביקורת בכל ניסוי.

יתכן ובשלב זה כבר הבהרת לעצמך את תפקיד הביקורת  בניסוי שלך ,  אך את מוזמנת לכתוב לי את תשובותיך 

ואז נוכל לדון בביקורת עצמה ובשאלות נוספות

בברכה

ניר

 

תשובת התלמידה:

1. הנחת העבודה ברמה התאורטית הינה תהליך הפו"ס בצמחים. בדקנו את הקשר הקשר בין סוג העלה לבין שיעור הפוטוסינתזה בצמח.

השתמשנו ב3 קבוצות של עלים. קבוצה 1 הונבטו 8 ימים באור, קבוצה 2 הונבטה 8 ימים בחושך, קבוצה 3 הונבטה קודם 7 ימים בחושך ואז יום אחד באור.

2.רצינו ללמוד מהניסוי את הקשר בין סוג העלה לבין שיעור הפוטוסינתזה בצמח

3. המשתנה הבלתי תלוי: סוג העלה. דרך השינוי של המשתנה הבלתי תלוי: הנבטה התנאים שונים- חושך, אור או הנבטה לסירוגין בשני התנאים. המשתנה התלוי:  שיעור הפוטוסינתזה דרך המדידה של המשתנה התלוי: מדידת מרחק הבועית בפיפטה. הסבר הקשר בין אופן המדידה לתהליך הנבדק: דרך המדידה של  המשתנה התלוי על ידי מדידת מרחק הבועית מתאים לחלק זה של הניסוי מאחר שידוע כי בתהליך הפוטוסינתזה הצמח פולט גז חמצן. פליטת של גז זה גורמת לדחיקת הנוזל מהמבחנה לפיפטה ולהתקדמות קו הנוזל בפיפטה. ככל שיש יותר חמצן שנפלט כתוצאה משיעור הפוטוסינתזה גבוה יותר כך המרחק בין השנתות יהיה גדול יותר. דחיקה איטית יותר של הנוזל תעיד על שיעור פוטוסינתזה נמוך בשל פליטה נמוכה יותר של החמצן שהוא אחד התוצרים בתהליך.

4. העמדת הביקורת בניסוי זה הייתה ביקורת פנימית המאפשרת השוואה ובקרה בין 3 קבוצות המחקר.

מצרפת קישור לדוח המעבדה שביצעו, שאלה 7 בחלק ב הייתה החלק שהתקשנו בו. https://docs.google.com/document/d/1WA87DPRzY6uRrJaUy7BQ9be9L-8VB9C9J9IokhzTM-4/edit?usp=sharing

 

תודה רבה על העזרה 

נועה

 

 

 

תשובת המומחה:

שוב שלום נעה

תודה על תשובתך המהירה ומפורטת מהן אנו למדים  כי:

1- היפותזת המחקר שלך היתה : "עלים שנחשפו גם לאור וגם לחושך במהלך ההנבטה יהיו בעלי שיעור פוטוסינתזה גבוה יותר ביחס לשאר הקבוצות."

במילים אחרות את מניחה/ משערת כי תנאי הגידול ישפיעו על התפתחות העלים, דבר שישפיע על היכולת הפוטוסיטטית  שלהם."

2. מטרת הניסוי כפי שהגדרתם אותה, היתה:" ברור הקשר בין סוג העלה( והתאמים בהם גדל) לבין שיעור הפוטוסינתזה בצמח".

3. המשתנה הבלתי  תלוי  היה :" סוג העלה"

 המשתנה התלוי: "שעור הפוטוסינתזה"

4- ביקורת. ישנן ביקורת למטרות שונות.  במקרה שלכן העמדתן כוס ריקה בין המקור האור והעלים השונים ובמערכת מקבילה כוס עם מים. נתבקשתם למדוד את הטמפרטורה( טמפ)  בכוס זו.

מדוע לדעתכן חשוב למדוד את הטמפ של הכלי בו היו המים?

מה הקשר ביו טמפ לניסוי שאתן מבצעות ותהליך הפוטוסינתזה?

האם למים יש אפשרות להשפיע על הניסוי וכיצד?

אם כן מה צפוי להיות ההבדל בין הכוס בתוכה הכנסתם מים  ולכוס הריקה?

 

בנוגע לתוצאות הניסוי עצמם. שימו לב כי נבטים שהיו 7 ימים בחושך, אמנם התארכו יותר מנבטים ששהו 8 ימים באור כפי שציפיתן, אך שיעור הפוטוסינתזה בהם היה נמוך מהנבטים  שגדלו 8 ימים באור.

לעומת זאת הנבטים בקבוצה השלישית  שהיו 7 ימים בחושך ויום  אחד באור הראו את שעור הפוטוסינתזה הגבוה ביותר. על בסיסי מידע זה ניתן לשער כי החשיפה של היום הבודד לאור לאחר 7 ימי שהיה בחושך היתה משמעותית, אך כיצד?  אני מציע שתבדקו  זאת בקישור הבא.

https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/life_sci/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%92%D7%93%D7%9C-%D7%A6%D7%9E%D7%97-%D7%90%D7%98%D7%99%D7%95%D7%9C%D7%A0%D7%98%D7%99

 

אשמח לקבל את מסקנותיך בנוגע לביקורת והתוצאות של הניסוי שהעמדתן ואז נסכם את הנושא.

כל טוב וחג שמח ובטוח, בריאות לכולם.

ניר

בהצלחה, 

פרופ' ניר אוהד
ביולוגיה מולקולרית ואקולוגיה של צמחים
אוניברסיטת תל אביב

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות
שלח שאלה למומחה   |   שמור כדף הבית   |   הוסף למועדפים   |   תנאי שימוש באתר   |   Powered By Art-Up