בשער-קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער בפייסבוק - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל בשער - קהילה אקדמית למען החברה בישראל
 
 
 > שלח שאלה למומחה
 
 
 
     כל התחומים
     
     
     אסטרופיזיקה
     אפיגנטיקה
     אקלים
     ארכיאולוגיה
     ביוטכנולוגיה
     ביוכימיה
     ביולוגיה
     ביולוגיה
     ביולוגיה
     גנטיקה
     הנדסת חשמל
     הנדסת מזון
     השכלה גבוהה
     וטרינרי
     חינוך
     כימיה
     כימיה
     מדעי המוח
     מדעי כדור הארץ
     מיקרוביולוגיה
     מנהל עסקים
     פסיכולוגיה
     פרקינסון
     קרימינולוגיה
     קרקע ומים
     ננוטכנולוגיה
     הנדסה
     מדעי המחשב
     כימיה
     ביולוגיה
     פיזיקה
     רפואה
     מתמטיקה
     מדעי הסביבה
     גיאוגרפיה
     מוט"ב
     הוראת המדעים
     אזרחות
     כלכלה
     היסטוריה
     משפטים
     פסיכולוגיה
     תנ"ך
 
 
 
 
שאלה מספר 5573 - שני משתנים בלתי תלויים תאריך: 5/3/2012
תחומי דעת:  מדעי הסביבה  , מתמטיקה  , הוראת המדעים  

האם ניתן לחבר שאלת חקר עם שני משתנים בלתי תלויים


השאלה על מערך מחקר דו גורמי? האם אתם ממליצים ובאיזה מקרים


רציתי עוד מידע על סוג מחקר כזה


בתור התחלה מצאתי במאמר הבא


http://pitronot.biz/students/nisuy_rav_gormi.pdf


האם יש לכם הפניות לעוד מידע, כדי שארגיש בטחון לפני יישום זאת בכיתה


תודה

תשובה מאת: פרופ' אילה כהן
   


המונח : משתנים בלתי תלויים עלול להטעות. אין הכוונה שאין קשר, (מתאם, ביניהם ,
( שאין ביניהם תלות), אלא שמדובר בזה שיש משתנה התלוי בשניהם ולכן הם בניגוד למשתנה התלוי הם ה"בלתי תלויים"

התחום שהשאלה נוגעת אליו הוא תחום בסטטיסטיקה הידוע בשם תכנון ניסויים

המטרה היא לתכנן ניסוי בצורה יעילה כך שהידע המתקבל יאפשר להסיק על ההשפעה הסימולטנית של גורמים על משתנה שבהם הוא תלוי.

אביא כדוגמה ניסוי עם שני גורמים.

נניח שהמשתנה הנבדק הוא הידע שרכש תלמיד בגאומטריה של המרחב. המחקר נועד לבדוק שתי שיטות הוראה אותן נסמן כ A,B. נבחר מדגם מקרי של תלמידים כולם בעלי אותו ידע מוקדם בנושא אבל ניתן היה לסווגם בהתאם לרמת משכלם לשלוש קטגוריות: רמה נמוכה, בינונית וגבוהה. כל
תת מדגם של תלמידים בעלי אותה רמת משכל חולקה אקראית
כך שקבוצה ראשונה למדה בשיטה
A וקבוצה שניה ברמה B. בתום שנת הלימודים ניתן מבחן שווה לכל התלמידים . המשתנה התלוי אותו ניתחו בניתוח הסטטיסטי היה ציוני התלמידים במבחן.


מבנה הנתונים:



סך הכל

B

A

שיטת הוראה\רמה




נמוכה




בינונית




גבוהה

N



סך הכל


אם הניתוח הוא "מאוזן" בכל תא יהיה מספר שווה של נבדקים. לא תמיד זה אפשרי מעשית וזה לא הכרחי.


זו דוגמה לניסוי פקטוריאלי ( ניסוי גורמים) עם שני גורמים כשאחד הוא בשתי רמות ( שיטת ההוראה)
והשני ( רמת
משכל)בשלוש.

מבנה כזה מסומן
3×2

מה יתרון ניסוי כזה על ניסוי שבו ננתח כל גורם בנפרד?

היתרון הוא שניתן לבדוק אינטראקציה שמשמעותה האם ההשפעה של גורם אחד תלויה בגורם נוסף. במקרה זה, האם השיטה יכולה להיות בעלת אפקט שונה לתלמידים ברמות שונות. או במלים אחרות, האם לתלמיד ברמה מסוימת עדיפה שיטה A וברמה אחרת ההבדל בין השפעת השיטות שונה .


לא מצאתי ספר בעברית עם הסבר מפורט. אבל, כל ספר בסיסי בסטטיסטיקה שנושאו הוא

DESIGNS OF EXPERIMENTS

שבו יש פרק על

FACTORIAL DESIGNS

יכלול הסברים מפורטים על דרך ניתוח הנתונים.


בברכה

פרופסור אילה כהן

ראש המעבדה לסטטיסטיקה בטכניון

הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול

הטכניון

חיפה

פרופ' אילה כהן
ראש המעבדה לסטטיסטיקה בטכניון
הטכניון

הוסף תגובה הדפס שאלה      שלח לחבר      שאלות מועדפות